De meeste probleemsituaties binnen onze scholen lossen we op in goed overleg tussen leerlingen,
ouders en leerkrachten (en/of overig personeel). Indien dat echter, gelet op de aard van de
probleemsituatie, niet mogelijk is of indien de afhandeling van een probleem dat zich op school
voordoet, niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een beroep gedaan worden op de
klachtenregeling van SARO.
Een klacht definiëren we als uiting van ontevredenheid over een gerealiseerde oplossing en/of het
oplossingsproces. Een belangrijk doel bij het indienen van een klacht is om herhaling te voorkomen.
Scholen kunnen te maken krijgen met uiteenlopende klachten. Ze kunnen gaan over organisatorische
maatregelen (o.a. lesrooster, gebouw, schoonmaak), onderwijskundige maatregelen (o.a.
strafmaatregelen, didactiek), of over ongewenst gedrag (o.a. pesten, ongewenste intimiteiten,
discriminatie, agressie of geweld).
Wij gaan er vanuit dat betrokkenen van onze scholen klachten of verschillen van inzicht altijd eerst
bespreken met degene over wie de klacht gaat en/of melden bij de groepsleerkracht en, indien nodig,
de schooldirectie. Wij streven ernaar problemen tussen ‘partijen’ zélf, met elkaar, op te (laten) lossen.
Zowel de scholen als het bestuur spannen zich in om een veilig (school-) klimaat voor alle leerlingen
en andere betrokkenen van de organisatie te creëren. Dit is in onze ogen de gezamenlijke
verantwoordelijkheid van allen die bij onze scholen/organisatie betrokken zijn; personeel, ouders én
leerlingen van SARO. Uitgangspunt hierbij is, dat alle betrokkenen met elkaar in gesprek gaan als
zaken mis (dreigen te) gaan. Klachten waarvoor een aparte regeling en proceduremogelijkheid bij een
commissie bestaan worden langs die lijn afgehandeld.
De stappenprocedure in het kort:
1. U probeert de probleemsituatie op school op te lossen met de leerkracht en/of de directie.
2. Wanneer het probleem niet naar tevredenheid wordt opgelost kunt u een klacht indienen
middels de klachtenregeling. U kunt zich hierbij laten adviseren door de contactpersoon van de
school.
3. U dient uw klacht in bij het bestuur van de stichting (dit kan telefonisch of schriftelijk).
4. U dient uw klacht in bij de Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO).
Contactpersoon
Indien u in vertrouwen wilt spreken over een klacht, kunt u contact opnemen met de contactpersoon
van de school. Deze heeft als opdracht om u te informeren over de beschikbare en meest geschikte
route om de klacht af te kunnen handelen. De naam van onze contactpersoon is
mevrouw P. Westerink. U kunt haar bereiken via het telefoonnummer van de school,010-2130296.
Formele procedure
Het indienen van een klacht bij het schoolbestuur kan telefonisch of schriftelijk. Voor het telefonisch
indienen van een klacht kunt u contact opnemen met een van de twee vertrouwenspersonen voor
het PO. Zodra de namen hiervan bekend zijn, zullen wij u hierover informeren. Zij zijn bereikbaar via
het centrale telefoonnummer van SARO: 010-4125101
Wanneer u vindt dat de klacht alsnog niet goed is opgelost of als u (direct) een schriftelijke klacht in
wilt dienen, dan kan dit bij het College van Bestuur of bij de Geschillen Commissie Bijzonder
Onderwijs:
Schoolbestuur
VERTROUWELIJK
Stichting SARO
t.a.v. Dhr. L. Civile (voorzitter College van Bestuur)
Postbus 22009
3003 DA Rotterdam
Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Bezoekadres: Postadres:
Gebouw Tauro Postbus 82324
Koninginnegracht 19 2508 EH Den Haag
2514 AB Den Haag
070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
info@gcbo.nl
Mediation
Wanneer er een klacht wordt ingediend bij de Commissie, kan de secretaris interveniëren door de
mogelijkheid van mediation aan te bieden. Als alle partijen instemmen met mediation, vindt er
doorverwijzing plaats naar de vaste, geregistreerde mediators van GCBO, die volgens het reglement
van de Mediators Federatie Nederland werken. Na de ondertekening van de
vaststellingsovereenkomst is de mediation voltooid en wordt de klacht ingetrokken. Als de mediation
niet is gelukt, kan de klacht alsnog door de Commissie in behandeling worden genomen.
Wanneer besloten wordt de klacht via de klachtencommissie af te handelen, dan onderzoekt de
geschillencommissie de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De commissie
brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het
schoolbestuur neemt over het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.
Het doel van de klachtenregeling is te komen tot een zorgvuldige behandeling van klachten, waarmee
het belang van de betrokkenen wordt gediend, maar ook het belang van de school (een veilig
schoolklimaat) en het schoolbestuur. Het klachtrecht heeft tevens een belangrijke signaalfunctie met
betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen. Door het gebruik van de
klachtenregeling ontvangen het bevoegd gezag en de scholen signalen die gebruikt worden bij het
verbeteren van het onderwijs en de veiligheid op de scholen.
Veruit de meeste probleemsituaties binnen onze school zullen in eerste instantie in goed overleg
tussen leerlingen, ouders, leerkrachten (en/of overig personeel) en schoolleiding worden opgelost of
afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de probleemsituatie, niet mogelijk is of indien de
afhandeling van een probleem dat zich op school voordoet, niet naar tevredenheid heeft
plaatsgevonden, kan een beroep gedaan worden op de klachtenregeling van SARO.